Ramadhan pertama

alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah
dpt jugak aku merasa bulan Ramadhan pada tahun ini
semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari yg sebelumya..ameen!

wahhhh first time nie aku berterawih,bersahur,berpuasa dan berbuka di bumi Mesir
makan free weh.....hadaramout lagi!!rugi sapa xdok arma hahah
aha
dan first time jugak aku menjalani semua ini tanpa keluarga di sisi
rasa dia mmg sgt lain macam.
yela,xpenah kot.


teringin pulak nk bercerita lainnya Ramadhan aku di sini dan di Malaysia

1)soq(sahur)

klau kt mlysia,mmg tido xsedar dunia laaa.maklumla penat beribadat mlm tu(hiperbola di situ)
bila dh time,mama dtg kejut

"yat,bgun soq" dgn mamai2 aku bgun,muka xpyh cakap la,dh mcm hantu cina kurang bedak
kdg2 ada jugak eksiden ngn pintu bilik,biasa la tu.
kat mesir,ha amek kau!!semua benda kena bwat sndiri,xde lg dh org nk kejut
xdak lg mknan tersedia kt ats meja..sila buat sendiri ya semua.alhamdulillah semua under control,
anak ma dh besar laaa!!

2)berbuka

kat mlysia,lpas asar ja mmg dh kena msok dpur.tlong mama apa yg ptot
mama aku nie suka sgt masak!yg parahnya aku la,penat nk melayanny
a.
ini nak masak,itu pon nk masak.kuih lg.ha mama aku x suka beli makanan luar.semua nk home-made
baru sedap katanya.kdg2 klu baba beli kuih kt bazar,ada jela komennya
"kuih nie x cukup santan" "org hat buat kuih ni malaih,besaq kuih dia,xs
egak",haa mcm2 la
comel kan mama aku!!apapon,masakan ma mmg terbaik!!
bila kat sini,tmbah2 kt arma plak,xgado buat apa.makanan free plak tu,alhamdulillah rezeki.
just rasa2 nak azan tu,trun lah ke surau.azan je trus ngappp.makanan dh depan mata.
mula la aku nk teringat rumah,nk tolong mama masak.......=(

3)solat terawih

kat malaysia,aku selalu terawih kt surau depan rumah aku.dekat
sgt!kalau tgh2 solat,sakit perut ke,mmg sng sgt la nak lari balik rumah.tahun lepas,stiap hari aku akan hntar dan ambil wan(datuk) aku yg hmpir berumur 100 tahun tu gi surau,nak solat terawih.wan aku nie mata dia dh xnampak,jln pon pkai tongkat,tp betapa smngtnya dia,tiap hari gi surau solat terawih,buat 20 rakaat lagi!!dgn smngt wan aku tu,aku pon bersmngt untuk men'20'kan solat terawih aku stiap mlm...alhamdulillah.lgpon kt surau rumah aku tu,mak cik2 kampung aku kecoh ckit klau org buat 8 sahaja,mesti depa pandang senget ja.macam aku nie dok mengorat anak teruna depa plak!haishhh relaks la macik2,bukan dosa pon.klau yg lebih berani bersuara,mereka akan tegur "ai yat,8 ja ka??"...senyum jela kan
nak ja aku jawab "a ah,8 ja..ada anak dok tunggu kat rumah" hahahhaah mcm berani..
tp bgos juga buat 20,bertambah2 la pahala.apapon yg pling penting ikhlaskan diri.
berbezanya solat terawih kt cnie,8 rakaat sahaja,tetapi di tengahnya diselangi dgn tazkirah!!!
waaaa i like!!excited gila aku dgn suasana baru nie.dhla surau arma ada aircond,solat 20 rakaat pon xpa camtu =))


juadah berbuka
balah,kurma dan kuih kataiyif(pancake-like)


nasi hadaramout dan nasi arab.pilih2 nak yg mana


"Ramadhan ini seperti madrasah(sekolah).Ia mampu mnjadi medan tarbiyah kepada diri kita untuk menjadi lebih baik seiring melahirkan hamba Allah yg bertaqwa"



imtiyazismail

12082010

02:07am

2 comments:

tsam_ismail said...

ahhahahaah aku gelak gila tang hang tulis psai wan.hampir berumur 100 tahun.hahaha.adoii,dah mcm antik dah wan kita ni

imtiyazismail said...

hahhahaaa hg jgn la baca bg lawak..
serius weh serius...
wan kita dh berumur!!
cayalah wan...
semoga sentiasa di bawah rhmat Allah