`summer`ry

bismillahirrahmanirrahim...

entry kali ini perlu keseriusan dlm menaip
para penonton yg menonton blog ini juga perlu serius ya dlm pembacaan
ia berkaitan exam lepas....sekali lagi...
exam LEPAS.

ini adalah koleksi soalan exam oral 4 subjek tahun 2
anatomy,histology,physiology dan tidak ketinggalan biochemistry
ada senang,ada susah
ada yg cepat bagi jawapan selepas ditanya,ada yg mereng2 kepala otak pikir ut
k menggoreng jawapan

1)oral anatomy

soalan pertama:list muscle of mastication
kedua:what are the actions of medial and lateral pterygoid muscles
ketiga:how to detect the position of appendix(clinically)
keempat:list all the association fibres
kelima:tak ingat =)

kesimpulan:agak cuak pada mulanya disebabkan sepatutnya kena oral ngn doctor lain,sekali last minute tukar doctor,tp smuanya under control,pulang dgn gumbira,alhamdulillah....

2)oral histology

soalan pertama:what is the epithelium covering fundic gland in the stomach?
what`s the excretion of the gland?

is there parietal cell in the fundus?
another cell in the fundus?
what is the main hormone secreted by enteroendocrine gland?
kedua:cell of the placenta?
secretion of the placenta
ketiga:list all cells in islet of langerhans and its function

keempat:list all extrapyramidal tracts
kelima:tell me about auditory pathway

kesimpulannya:tergagap2 jawab,smua soalan yg ditanya,doctor nak jawapan yg complete.klu tract tu ada 6,doctor nak 6 jugak.doctor tunggu smpai kita dpt jawab.kami group second las
t yg tinggal dlm lab histo pada masa itu.mmg psycho!

3)oral physiology

soalan pertama:what is juxtaglomerular apparatus?

function of juxtaglomerular cell
function of macula densa
kedua:factors affecting spermatogenesis
ketiga:differences between upper motor neuron lesion and lower motor neuron lesion

kesimpulan:xsampai 10 minit kena oral.rugi iron baju lama2 pagi tu,klau aku tau sekej
ap,aku pkai baju kelawaq ja dtg exam hahahhhahaha

4)oral biochemistry

duduk ja depan doctor yg x dikenali tu,trus dr tnya "hows your exam yesterday?"

aku dgn tersenyum mnjawab "quite well but not so well" (apa jenih jawapan la tu)

soalan pertama:tell me about covalent modification
kedua:regulation of phosphofructokinase 1(PFK1)
ketiga:Glycogen storage disease type 1(Von Gierke disease)

di sini berlaku 1 kekecohan antara aku dan dr.hahahha nasib x bertumbuk
aku dah jawab ok mula2,deficiency of glucose-6-phosphatase enzyme,cannot convert g
lucose-6-phosphate back to glucose.pastu dr tnya what is it manifestation?
fuhhh pecah peluh gak nie pikir,dr dh pandang sinis kt aku(muka xsabar nak dgr aku goreng jawapan)
aku pntang dicabar.aku trus goreng "heart attack!!!"....mau terkena heart attack dr dgar jawapan aku

aku mula gelabah,aku mula memutar belit dunia

dah tertukar2 hbes dh enzyme awal2 yg aku ckp td,smpai dh msok glycogen degradation pulak
mesti dr poning ngn aku
last2 dr dh x tahan mendgar segala penghentaman aku yg sgt khurafat itu,dia ckp ngn slumber
"your starting is well done,and now you mix up all the things" dan terus tergelak.
.....aku malu di situ.....


pe susah.jawapan dia hypoglycemia la,sah2 xleh nak convert jadi glucose!!!!!!!

ok smbung lg tnya,soalan ke berapa td


ok keempat:antioxidant enzyme


aku blurrr...hah vitamin tahu la.dr ckp in another way,catalase enzyme
ohhhhh catalase ke?trus laju kasi jawapan.

soalan kelima:function of glutathion peroxide
soalan keenam:sources of ammonia
dr nak aku trg smua jenis yg ada dlm oxidative deamination and
non-oxidative deamination bersama reaction and enzyme yaaa....


rasanya ada lagi tapi dh xingt.


kesimpulannya:biochem punya oral paling bnyk soalan dan paling susah dan paling bnyk menggoreng!!
PALING DAN PALING!heeeeeeeeeeee....
ha tambah lg satu paling!paling lmbt dtg,exam start 9.30,9.30 tu la tgh tunggu bas.last2 naik teksi.


time oral histology



kerneh(kad) exam final...bubye =)


p/s:apapon alhamdulillah,finally mampu juga aku habiskan final ex
am 2nd year.doakan yg terbaik ye utk result kita org,tahun 2 Cempaka, Ain Shams University!!=)moga2 najah semuanya

p/s/s:summer ini mungkin akan dihabiskan dgn manfaatnya di dalam bilik 206 yg indah ini.
inilah yg terbaik untuk semua org!!!=)

imtiyazismail
21072010
hari last final exam
10.48



2 comments:

Sarah Mustaza said...

Ya Allah Yat! Banyaknye soalan Histo & Biochem!!! Kalau kita dapat soalan banyak tu, gerenti pengsan dpan doc, hahaha.
Terer la Yat! Tahniah2. Teruskan doa n tawakkal ^_^.

imtiyazismail said...

hahaha...
kami pon dh hmpir syncope dh tu
sabar jela...
bjuang hingga ke titisan darah yg terakhir
hua3...
yeah!!
jom berdoa dan bertawakkal bersama2!!
gud luck tuk sarah jgk!!!=))